تبعیض در محل کار چیست؟
نوشته شده توسط : احمد رضا

بسیاری از ما شاهد تبعیض در محل کار خود بوده‌ایم؛ یکی از همکاران‌مان بیشتر از سایرین مورد علاقه‌ی رئیس است و معمولا پروژه‌های بهتر و مهم‌تر به او سپرده می‌شوند. اصلا شاید شما همان نورچشمی باشید. خُب مسلما وقتی زیادی مورد توجه رئیس قرار بگیری، فرصت‌ها و موفقیت‌های شغلی، یکی پس از دیگری به‌سراغت می‌آیند و کسی که قرار است ترفیع شغلی بگیرد تو هستی. چه چیزی از این بهتر؟ ترفیع گرفتن مساوی است با افزایش حقوق و احتمالا زندگی راحت‌تر. در ادامه‌ی مقاله درباره‌ی اثرات تبعیض در محل کار و راهکارهای مقابله با آن بحث خواهیم کرد.

گاهی این استثنا قائل شدن و تبعیض در محل کار دلیل ساده‌ای دارد. معمولا ما از کار کردن با دوستان و آشنایان خود لذت می‌بریم و درنتیجه با پارتی‌بازی دست آنها را در اداره یا شرکت خودمان بند می‌کنیم. بنابر تحقیقی که در دانشکده‌ی بازرگانی دانشگاه جورج تاون صورت گرفت، 92? از مدیران ارشد بازرگانی شاهد تبعیض و پارتی‌بازی در ترفیع کارمندان بوده‌اند و یک‌چهارم مدیران شرکت‌کننده در این تحقیق اذعان کردند که خودشان نیز بین کارمندان‌شان تبعیض قائل می‌شوند. به نظر می‌رسد تبعیض و پارتی‌بازی، یک موضوع اپیدمیک و رایج است که اثرات زیان‌باری بر محیط‌های کاری می‌گذارد.

تبعیض در محل کار- فرد مورد علاقه‌ی رئیس

لین تیلور نویسنده و کارشناس محیط‌های کاری معتقد است: «درست مانند زمانی که در مدرسه یکی از دانش‌آموزان نورچشمی معلم بود، در محل‌ کار نیز با همکاری روبه‌رو هستیم که فارغ از توانایی‌ها و شایستگی‌هایش، رئیس همیشه او را برای پروژه‌های بهتر و مهم‌تر انتخاب می‌کند و این حس به سایر کارمندان القا می‌شود که رئیس، آدم منصفی نیست.»

تری هاکت مدیر سایت زنان می‌گوید: «مدیریت سالم و کارآمد یعنی تشویق کارمندانی که به‌دنبال همکاری بیشتر با سایرین هستند و با راهکارهای بهتر، شرایط را بهبود می‌بخشند. این شیوه‌ی مدیریتی موجب ایجاد انگیزه در کارمندان می‌شود و مسلما تبعیض قائل شدن میان کارمندان نتایج زیان‌باری برای کسب‌وکار در پی خواهد داشت.»

رفتار دوگانه‌ی رئیس با کارمندان خود، حس نارضایتی را در آنها ایجاد می‌کند و موجب شکاف در تیم کاری می‌شود. اگر رئیس فرصت درخشش و نشان دادن توانایی را برای تمام کارمندان خود به‌وجود نیاورد، در واقع فرصت رشد شرکت خود را از دست می‌دهد و این در طولانی‌مدت موجب خسارت و از دست رفتن سرمایه می‌شود.

 

در صورتی که در محیط کار با تبعیض مواجه شدید می‌توانید به یک وکیل کارمند و کارفرما مراجعه کنید

 




:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: